lindamagganpersson.blogg.se

Dagens rätt

Publicerad 2012-08-28 20:49:52 i Allmänt,

Lindas räkgryta!
 
jag hittade ett recept på räkgryta med grädde och saffran i, i en bok. Jag blev inspirerad av det och gjorde min egen typ av räkgryta/räksoppa. 
 
Ingredienser: 
 
Räkor (ca 200 g)
Sparris (ca 125 g)
röd paprika (en liten paprika)
gul paprika (en liten paprika)
1 hel rödlök
1 vitlök
1 fiskbuljongtärning
1 burk med cocosmjölk
salt
svartpeppar
olja
 
(Välj den paprikan som du tycker är god. jag tex gillar inte grön paprika så därför använder jag mig inte utav den.)
 
Gör så här: 
 
Skiva paprika till långa strimlor, hacka rödlök och finhacka vitlök.
Bryn rödlöken och vitlöken i en stekpanna tillsammans med lite olja. 
Häll i paprikan och sparris (jag hade vit sparris från konservburk) bland löken och stek tills paprikan är mjuk. 
Ha i en fiskbuljongtärning och cocosmjölk i blandningen. Salta och peppra efter smak, låt småputtra i några minuter. 
Ha till sist i räkorna och låt dom bli varma. OBS: räkorna får inte kokas, då blir dom sega!
 
(nej jag kan inte ta kort bra XD)


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda Persson

Jag heter Linda Persson och är 18 år gammal. Jag ska börja tredje året på gymnasiet, där jag läser djurvård. Den här bloggen gjorde jag främst för att få skriva av mig lite om vad som händer i mitt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela