lindamagganpersson.blogg.se

Gi!

Publicerad 2012-08-26 22:05:41 i Allmänt,

Hej alla! 
 
För er som inte vet det har jag ett sjukligt sockerberoende. Det gjorde att jag som liten åt mycket mat, jag var helt fast i allt som innehöll mycket snabba kolhydrater. När jag började 7an gick jag i en skola som låg nära willys. I stort sett varje dag gick jag dit och köpte godis, läsk, choklad osv (jag räknar inte in choklad i vanligt godis pga att  jag anser att det inte är samma sak pga vissa anledningar). Då började jag snabbt öka i vikt, vilket gjorde att jag blev ledsaen och tröståt istället för att göra någonting åt det. Jag tyckte att det var enklare så. Jag var aldrig speciellt stor men det var tillräckligt för att jag skulle må dåligt utav det. 
 
Kring jul när jag gick i 1:an på gymnasiet tog jag äntligen tag i saken. Jag slutade äta godis och började gå ut och gå varje dag. Jag fick mer och mer kunskap om vad olika saker innehöll och vad jag skulle akta mig för. Dock hade jag inte förstått då att jag var beroende av socker så istället för att äta massa socker i form av godis så åt jag mycket frukt. Frukt innehåller fruktos vilket är en annan form av socker (det visste inte jag då).  Mitt sötsug försvann aldrig och jag kunde inte riktigt förså varför. Efter att jag hade varit utan godis/choklad i nästan 3 månader så började jag äta det igen. Jag hade då gått ner ganska mycket i vikt men stannade eftersom jag började äta mycket godis igen. 
 
När jag började tvåan slutade jag aldrig med godiset men jag trappade ner och började gå ner i vikt igen. Dock mådde jag inte lika bra när jag tränade då (antagligen pga sockret).
 
Nu vill jag inte direkt gå ner mer i vikt men jag vill få kontroll över mitt beroende. Därför tänker jag börja med gi. gi är en kost som inte innehåller/innehåller väldigt lite socker. Den går ut på att man ska äta relativt mycket protein och sedan mycket grönt och bra/nyttiga fetter. Det var min kompis Caroline som berättade om gi för första gången då hon känner en, som alltid äter enligt den kosten, mycket väl. Hon tyckte att det skulle passa mig då hon såg vad sockret gjorde med mig. När hon sa det sa jag nej för jag visste att jag inte skulle klara av det. (dock sa jag inte det till henne) Nu känner jag att det är dags så därför kommer jag inviga en ny grej till min blogg. Dagens recept! Recepten kommer vara nyttiga val som går snabbt att köra och som är goda. :) Första receptet kommer i morgon! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda Persson

Jag heter Linda Persson och är 18 år gammal. Jag ska börja tredje året på gymnasiet, där jag läser djurvård. Den här bloggen gjorde jag främst för att få skriva av mig lite om vad som händer i mitt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela